عزيز و نگار
نوشته شده توسط : مصطفي اديبي

 

خلاصه فيلمنامه

 

عزيز و نگار (مرثيه‌اي بر يك عاشقانه)

 

 

 

 

 

بخش معاصر:

 

"جاي خالي عشق در عصر مدرنيته"

 

پروين سماواتي و مظفر سهيلي در ساخت فيلم عاشقانه عزيز و نگار مشاركت دارند. آنان جهت آشنايي با داستان عزيزونگار و تحقيق به منطقه طالقان سفر مي‌كنند.

 

 

 پروين ستاره مشهور سينما است كه به تازگي همسرش او را به خاطر زني ديگر ترك كرده‌است. سهيلي نيز فيلمنامه نويسي گمنام است كه ديرزمانيست ‌دورادور شيفته و شيداي پروين بوده‌است.

براي سهيلي اين  سفر فرصتي است براي ارتباط بيشتر با پروين. پروين اما برخلاف سهيلي زني واقع‌بين است و علاقه‌مند به شهرت و موفقيت در كار و حرفه خويش. او به افكار خيال‌پردازانه سهيلي علاقه‌اي نشان نمي‌دهد.

 

در طالقان آنان با داستان عزيزونگار آشنا مي‌شوند كه در فرصت‌هاي گوناگون و به صورت فلاش‌بك در فيلم نمايش داده مي‌شود:

 

 

بخش تاريخي و مستند:
 
"سرگذشت عزيز و نگار طالقاني"

 عزيز و نگار حدود دويست و پنجاه سال پيش در طالقان در روستاي آردكان مي‌زيستند. هنوز حكايت دلبستگي اين دو به هم در ميان روستاييان نقل مي شود كه به نگارخواني معروف است.

 

علاالدين و بهاالدين دو برادر پرهيزكار بودند كه صاحب فرزندي نمي‌شدند روزي درويشي خداپرست به روستاي آنان مي‌ايد و چون از غم نهان آنان آگاه مي‌شود سيبي را از ميان به دو نيمه مي‌كند و به آنان مي‌دهد تا با همسرانشان تناول كنند. بنا به اين روايت عزيزونگار ثمره دعاي خير درويش بوده و از همان بدو تولد همچون دو نيمه سيب بودند كه از يكديگر جداشدني نبودند.

 

اما سرنوشت بازي ديگري در آستين داشت. مادر نگار او را جهت پرستاري از خواهر كور خودش به عقد پسرخاله‌ نگار، كلاحمد در مي‌آورد. كل احمد در رودبار زندگي مي‌كند. جدايي عزيز و نگار هفت سال محنت بار مي‌انجامد و در نهايت پس از طي ماجراهايي اين دو دوباره به يكديگر ميرسند.

 

ولي در روز عروسي عزيز و نگار كل احمد و دوستانش به جشن عروسي آنان حمله مي كنند كه در جريان حمله كل احمد به دست عزيز به قتل ميرسد.

 

عزيز از غم اين كه دستش به خون انساني آلوده گشته‌است خود را به آب شاهرود مياندازد و در پي او نگار نيز كه بدون عزيز نمي‌‌توانست زنده باشد خود را در آب شاهرود غرق مي كند. اين دو كه در زندگي نتوانستند به وصال هم برسند در آغوش هم به كام مرگ مي روند.

 

تلاش‌هاي سهيلي براي جلب نظر پروين بي‌ثمر مي‌ماند و به دليل اين كه سد طالقان را آب انداخته‌اند‌ و تمامي محل‌هاي تاريخي داستان به زير آب رفته‌اند، پروژه فيلم نيز منتفي مي‌گردد. پروين و سهيلي هريك جداگانه به تهران باز مي‌گردند.

 
هر چند انجام كشش عاشقانه در هر دو خط داستاني، يعني داستان عاشقانه عزيز و نگار باستاني و ماجراي عاشقانه امروزي (تلاش سهيلي براي ارتباط با پروين) عقيم مي‌ماند، اما فيلم عشق را رد نمي‌كند بلكه به حسرت ابدي انسان در جستجوي عشق دامن نيز مي‌زند.
 

 





:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 198
|
تعداد امتیازدهندگان : 63
|
مجموع امتیاز : 63
تاریخ انتشار : 15 تير 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: